Tip Bakar Lebih Banyak Kalori Sewaktu bersenam

Bagaimana cara terbaik untuk membakar lebih banyak kalori dan melatih lebih banyak otot sewaktu bersenam? Percaya atau tidak, hasil latihan terbaik dapat diperolehi apabila anda menghabiskan masa lima minit untuk menenangkan fikiran dan melihat semula rutin latihan anda. Ikuti langkah-langkah berikut :

1. Menarik nafas dalam-dalam
    Jangan tergopoh-gopoh ke gimnasium semata-mata untuk mengejar kelas aerobik. Sebaiknya bertenang dan cuba tarik nafas dalam-dalam melalui hidung dan keluarkan melalui mulut sambil menukar pakaian. Nafas dalam meningkatkan peredaran oksigen ke otot-otot tubuh, meningkatkan energi dan membuat fikiran lebih tenang.

2.  Minum Air
    Kajian menunjukkan bahawa mereka yang cukup minum air dapat berlatih sehingga tiga kali ganda berbanding mereka yang tidak cukup minum air. Dehidrasi merupakan faktor utama penyebab kepenatan. Minumlah dua hingga tiga gelas air 30 hingga 60 minit sebelum mula berlatih.




3. Semak kembali Rutin latihan
    Tulis rancangan latihan anda untuk esok mulai hari ini. Kemudian baca kembali sebelum berlatih untuk meneguhkan komitmen anda dan membantu penggunaan masa secara efisyen.

4. Praktikalkan latihan anda di dalam fikiran
    Ambil masa satu minit untuk menggambarkan diri anda sendiri melakukan 'lunges', 'squats' atau berlari di atas 'treadmill'. Ketika ini pasti denyut jantung anda akan semakin meningkat dan otot mula bertindak balas dan nafas juga menjadi lebih berat.

Secara kesimpulannya, kita dapat lihat bahawa setiap waktu bersenam ada kelebihan yang tersendiri. Jadi andalah yang seharusnya menentukan waktu terbaik untuk bersenam, yang bersesuaian dengan matlamat, jadual serta cara hidup anda agar segala masa terluang dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Share this

Related Posts

First