Penggunaan Masker dari Bahan-bahan Semulajadi

Selain penjagaan asas wajah, penggunaan masker merupakan perawatan muka tambahan yang amat berguna. Ia dapat menegangkan kulit muka dan melicinkannya. Penggunaan produk tumbuhan tidak dapat dinafikan kepentingannya dalam pembuatan masker. Kulit yang remaja boleh menggunakan masker daripada sayur-sayuran seperti timun, tomato, lobak merah,kentang dan sengkuang yang boleh disediakan sendiri di rumah. Jom lihat khasiatnya.

1. Masker SENGKUANG 
    Masker ini sangat sesuai untuk para remaja. Campuran masker sengkuang dengan air mawar dapat memutihkan dan menghilangkan tanda-tanda hitam atau pigmentasi muka.






2. Masker BAYAM
    Masker ini diperbuat daripada bayam dan sedikit serbuk ubat jerawat. Ia sangat berkesan untuk mengecutkan jerawat dan menghilangkan rasa gatal di muka. Khasiat lainnya ialah untuk menghilangkan bekas-bekas jerawat.






3. Masker TOMATO
    Tomato atau nama saintifiknya Lycopersicom Esculentun yang dicampurkan dengan sedikit masker sengkuang dan air akan menghaluskan dan melicinkan kulit muka.







4.  Masker LOBAK MERAH
    Nama sains bagi lobak merah ialah Daucus Carota. Lobak merah dicampurkan dengan masker sengkuang dan sedikit air mawar akan mengembalikan kelembapan kulit wajah  dan keremajaan anda.




5.  Masker KENTANG
    Kentang atau nama saintifiknya Solanum tuberosum boleh dijadikan masker untuk kegunaan pada muka dan juga badan. Masker ini dicampurkan dengan masker sengkuang dan air mawar sehingga menjadi krim. Hasilnya akan melembutkan dan memutihkan kulit.





6.  Masker TIMUN
    Nama sains bagi timun ialah Cucumis sativa L. Ia boleh digunakan dalam dua bentuk iaitu airnya boleh dijadikan sebagai penyegar manakala isinya dicampur dengan masker sengkuang boleh digunakan untuk mendapatkan kulit yang licin tanpa jerawat.




Jom cuba. 

Share this

Related Posts

Previous
Next Post »